تبلیغات
مدرسه شنای دختران آفتاب - تغذیه شناگران (بخش اول)
 
اولین مرکز استعدایابی و قهرمان پروری

تغذیه شناگران (بخش اول)

نوشته شده توسط :مهناز حواصل
چهارشنبه 4 دی 1392-08:56 ب.ظ

نیازمندیهای اصلی غذایی شناگران

اولیاءِ گرامی ، با توجه به اینکه فرزند شما در سن رشد قرار دارد و از طرفی هم باید فعالیت ذهنی جهت یادگیری مطالب درسی و همچنین فعالیت ورزشی داشته باشد ، لذا ما نمی توانیم مانع خوردن غذای بچه ها حتی با توجه به وزن زیادشان باشیم . بلکه باید ترتیبی اندیشیده شود که فرزند شما از پُرخوری و همچنین خوردن غذاهای پرچرب و مواد غذایی که ارزش کالری نداشته و فقط وزن را زیاد می کنند ، بپرهیزند .

        **با توجه به تمرینات ورزشی و همچنین فعالیت روزانه نیازهای غذایی شناگران به شرح ذیل آمده است :

شناگران به راحتی بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلو کالری انرژی را در روز، طی تمرینات ورزشی خود مصرف می کنند که این       میزان وابسته به سن، جنس، اندازه بدن و تعداد ساعات فعالیت ورزشی متغیر است.
 
   به طور کلی رژیم غذایی یک شناگر باید شامل کربوهیدرات زیاد، چربی کم و مقادیر متوسطی از پروتئین باشد.
 
  1- کربو هیدراتها یا همان مواد قندی : که سوخت اصلی مورد استفاده عضلات بدن می باشد و اگر قند خون کاهش یابد ،      شناگر احساس خستگی می کند و قادر به تولید نیروی عضلانی مورد نیاز برای حفظ سرعت مطلوب شنا نیست .

بنابراین شناگران به یک رژیم غذایی پر انرژی نیازمندند. این ورزشکاران باید کربوهیدرات به میزان کافی مصرف کنند تا انرژی از دست رفته در فاصله بین تمرینات به خوبی بازیابی شود که این امر از بروز خستگی، کاهش وزن و عملکرد ضعیف پیشگیری خواهد کرد. البته در مورد کودکان شناگر، انرژی اضافی لازم برای رشد نیز به انرژی مورد نیاز برای شنا افزوده می شود. شناگران باید تعداد وعده های غذایی خود را در طول روز افزایش دهند (5 تا 6 وعده) و از غذاهای پر انرژی بیشتر استفاده کنند. بهتر است مواد غذایی کربوهیدراته مثل انواع نان ، برنج و سایر غلات ، سیب زمینی و ماکارونی در دسترس باشد تا بلافاصله بعد از تمرین از آن استفاده شود تا فرایند بارگیری کربوهیدرات به سرعت انجام شود. این امر مخصوصا در مورد شناگرانی که فاصله استخر تا خانه طولانی می باشد و باید منتظر بمانند تا وعده غذایی بعدی را دریافت کنند صدق می کند.

منابع اصلی کربوهیدارتها عبارتند از : حبوبات ، میوه ها ، سبزیجات ، شیر ، شربت ، عسل ، نشاسته ذرت ، شیر لبنی و قند و نوشیدنیهای ملایم و انواع قندها که در بیشتر مواد غذایی موجود می باشند .

2  پروتئینها : پروتئینها ترکیباتی حاوی نیتروژن هستند که از اسیدهای آمینه تشکیل می شوند . پروتئین برای رشد و همچنین برای ترمیم و حفظ بافتهای بدن و تولید آنزیمها حائز اهمیت می باشند . پروتئینها منبع بالقوۀ انرژی هستند که بخشی از غذای مصرفی روزانه باید از آنها تشکیل شوند . گوشت ، ماهی ، و مرغ دارای سه پروتئین کامل و اصلی میباشند و هر چند در غذاهایی مانند سبزیجات و حبوبات نیز پروتئین وجود دارد ، اما در مقایسه با گروه اول یعنی گوشت و مرغ و ماهی از لحاظ اهمیت از درجه کمتری برخوردار می باشند . (در مورد گوشت مرغ با توجه به مصرف زیاد در بین خانواده ها ، حتی الامکان از گوشت پرندگان و یا گوشت های نظیر بوقلمون ، شترمرغ ، بلدرچین و انواع دیگر به غیر از مرغ پرورشی استفاده شود. )  میزان مصرف روزانه توصیه شده برای پروتئین 45 و 56 گرم در روز به ترتیب برای مردان جوان و افراد بزرگسال و 44 تا 46 گرم برای زنان جوان و بزرگسال اعلام شده است .

نیاز فرد به پروتئین به وزن او بستگی دارد ، به همین دلیل 1 گرم پروتئین به ازاءِ هر کیلوگرم از وزن بدن برای افراد بزرگسال در روز کافی می باشد .

3-               چربیها : چربی معمولاً نزد شناگران یک واژه منفی و نامطلوب است و این در حالیست که اگر چربی غذای شناگر کمتر از حد لازم باشد بر اجرای مطلوب او تأثیر می گذارد . اما باید بدانیم که چربی جزءِ مواد غذایی محسوب می شود و زمانی که بدن در حال استراحت است ، تقریباً 70 درصد کل انرژی را فراهم می سازد و نیروی شناوری در جریان شنا را افزایش می دهد و از این رو انرژی مورد نیاز برای حفظ بدن روی سطح آب را کاهش می دهد . بیشتر متخصصان تغذیه توصیه کرده اند که تقریباً 25 درصد از کالری مصرفی روزانه از چربیها باشد .





نظرات() 


How did the Achilles tendon get it's name?
یکشنبه 26 شهریور 1396 09:33 ب.ظ
Aw, this was an incredibly nice post. Finding the time and actual effort to
make a good article… but what can I say… I
hesitate a lot and never manage to get nearly anything done.
What is distraction osteogenesis?
دوشنبه 16 مرداد 1396 02:11 ب.ظ
This website was... how do I say it? Relevant!! Finally I've found something which helped me.

Thanks a lot!
How do you get taller in a day?
شنبه 7 مرداد 1396 10:25 ب.ظ
magnificent points altogether, you just won a new reader.
What would you suggest in regards to your post that you made some days ago?

Any positive?
manicure
سه شنبه 22 فروردین 1396 04:00 ق.ظ
Hi I am so excited I found your blog, I really found you by mistake, while I
was browsing on Digg for something else, Anyhow I am here now and
would just like to say thanks a lot for a fantastic post and a all round exciting blog (I also love the theme/design), I
don’t have time to read through it all at the minute but I have saved it and also included your RSS feeds, so when I have time
I will be back to read a lot more, Please do keep up the great jo.
BHW
جمعه 18 فروردین 1396 05:52 ب.ظ
Today, I went to the beach with my kids. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She put
the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear.

She never wants to go back! LoL I know this is completely off topic but I
had to tell someone!
manicure
دوشنبه 14 فروردین 1396 11:24 ب.ظ
I am sure this piece of writing has touched all the internet users, its really really fastidious
article on building up new website.
جمعه 16 اسفند 1392 01:57 ب.ظ
Hamideh Sz
دوشنبه 23 دی 1392 12:56 ب.ظ
خیلی ممنون از اطلاعات عالیتون استاد
پاسخ مهناز حواصل : متشکرم عزیزم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ:



آرشیو:


آخرین پستها:


نویسندگان:


آمار وبلاگ:







The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox